تاثیر رنگ آبی پرده
20
نوامبر

تاثیر رنگ پرده بر خلق و خوی افراد

آیا وقتی در یک اتاق با پرده های رنگ زرد هستید، احساس اضطرب می‌کنید؟ آیا رنگ آبی باعث آرامش و آسودگی شما می‌شود؟ هنرمندان و طراحان داخلی از مدت‌ها پیش اعتقاد داشتند که رنگ می‌تواند به طرز چشمگیری بر خلق و خو، احساسات و روان انسان تأثیر بگذارد. «پابلو پیکاسو»، یکی از برترین و تأثیرگذارترین هنرمندان سده ۲۰ میلادی، در اظهار نظری می‌گوید: «رنگ ها، مانند اشکال، تابعی از تغییر در عواطف انسان هستند». بسیاری از کاربران به شهر پرده پیام می دهند و در مورد تاثیر رنگ پرده از ما سوال می پرسند بنابراین تصمیم گرفتیم در این مورد نکاتی را با شما در میان بگذاریم.

پرده ها می توانند یک نقطه کانونی چشمگیر در یک اتاق باشند یا بسته به پارچه و رنگی که از آن ساخته شده اند یکپارچه در طراحی موجود یک اتاق قرار بگیرند. از تاثیر رنگ پرده غافل نشوید! لباس پنجره شما عامل مهمی در هر نوع طرح دکوراسیون داخلی خوب و فکری است و واقعاً می تواند داستان رنگی را که می خواهید برای شما ایجاد کرده یا از بین ببرد. انتخاب رنگ پرده شما همچنین می تواند تا حد زیادی بر روحیه و نحوه احساس شما در یک اتاق خاص تأثیر بگذارد.
اگر شما هم به دنبال راهی برای تغییر حس و حال یک اتاق برای بهتر شدن حس و حال خود هستید، در ادامه با راهنمای آسان در مورد تاثیر رنگ پرده بر روحیات شما، همراه ما باشید :

تاثیر رنگ پرده سفید

اثرات مثبت: بهداشت، وضوح، خلوص، پاکی سادگی، پیچیدگی، بهره وری
اثرات منفی: ناباروری، سردی، موانع، عدم دوستی
سفید از لحاظ روانشناسی رنگ بیانگر خلوص است. از لحاظ بصری، سفید، یک درک فزاینده از فضا را می‌دهد. اثر منفی سفید در رنگ‌های گرم باعث می‌شود که آن‌ها به نظر برسند و احساس خوبی ایجاد کنند.

تاثیر رنگ قرمز پرده

تاثیر رنگ پرده قرمز

اثرات مثبت: قدرت جسمانی، قدرت، گرما، انرژی، بقا، تحریک، مردانگی، هیجان
اثرات منفی: اختلال، تجاوز، تاثیر منفی بصری، فشار
قرمز طولانی‌ترین طول موج را دارد و به همین دلیل است که توجه ما را جلب می‌کند. دلیلی که از این رنگ در چراغ‌های راهنمایی در سراسر جهان استفاده می‌شود نیز همین خاصیت جلب توجه است. اثر رنگ قرمز فیزیکی است؛ به این معنی که احساسات را تحریک می‌کند و نبض افراد را افزایش می‌دهد. این رنگ مربوط به اصل مردانگی است و می‌تواند غریزه «مبارزه یا پرواز» را فعال کند. قرمز از لحاظ روانشناسی رنگ قدرت است. قرمزِ خالص، ساده‌ترین رنگ و بدون ظرافت؛ تحریک کننده و پر جنب و جوش و بسیار دوستانه است. در عین حال، آن را می‌توان به عنوان رنگی تهاجمی‌نیز محسوب کرد.

تاثیر پرده آبی

اثرات مثبت: هوش، ارتباطات، اعتماد، کارایی، آرامش، وظیفه، منطق، خنکی، انعکاس، آرامش
اثرات منفی: سردی، بی اعتمادی، عدم احساس، عدم دوستی
آبی رنگ ذهن است و اساسا آرامش بخش است. این رنگ به لحاظ ذهنی تأثیر به سزایی دارد و تاثیر آن با واکنش فیزیکی که ما به رنگ قرمز داریم متفاوت است. آبیِ پررنگ تفکر ما را تحریک می‌کند و آبیِ کم رنگ، ذهن و تمرکز را آرام می‌کند. به نظر می‌رسد اشیاء آبی به اندازه قرمز به ما نزدیک نیستند. رنگ آبی رنگ جهان است. با این حال، آن را در روانشناسی رنگ، می‌توان به عنوان رنگی سرد، بی ثبات و غیر دوستانه هم شناخت.

تاثیر رنگ پرده سبز

اثرات مثبت: هماهنگی، تعادل، استراحت، عشق جهانی، آرامش، اطمینان، تعادل، صلح
اثرات منفی: خستگی، رکود، خالی از انرژی، بی نظمی
سبز رنگ تعادل است و بدان معنی است که هر چیزی سر جای خودش است و نیازی به تنظیم و تغییر نیست. هنگامی‌که به جهان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که حاوی مقدار زیادی رنگ سبز است، این نشان دهنده حضور آب و قحطی کم است، بنابراین ما با رنگ سبز، به سطح بالایی از اطمینان می‌رسیم. از منظر منفی، رنگ سبز می‌تواند رکود را نشان دهد.

تاثیر پرده زرد

اثرات مثبت: خوش بینی، اعتماد به نفس، عزت نفس، قدرت احساسی، دوستی، خلاقیت
اثرات منفی: غیر منطقی بودن، ترس، شکنندگی احساسی، افسردگی، اضطراب، خودکشی
طول موج زرد نسبتا طولانی و اساسا تحریک کننده است. در این حالت این رنگ محرک احساس است، بنابراین زرد قوی‌ترین رنگ از نظر روانی است. از تاثیر رنگ پرده زرد بخواهیم بگوییم، زرد روحیه ما و اعتماد به نفس ما را افزایش می‌دهد؛ این رنگ اعتماد به نفس و خوش بینی را بالا می‌برد. اما استفاده بیش از حد از آن می‌تواند باعث کاهش عزت نفس، ایجاد ترس و اضطراب شود.

بنفش

اثرات مثبت: آگاهی معنوی، مهارت، بینایی، لوکس بودن، اعتبار، حقیقت، کیفیت
اثرات منفی: برون گرا، انحطاط، سرکوب، نادیده گرفتن
کوتاه‌ترین طول موج برای رنگ بنفش است که اغلب به عنوان رنگ ارغوانی توصیف می‌شود. این رنگ آگاهی را به سطح بالایی از ذهن، حتی به حوزه ارزش‌های معنوی می‌رساند. این رنگ بسیار درونگرا است و تفکر عمیق یا مراقبه را تشویق می‌کند و معمولا بهترین کیفیت ممکن را در اختیار قرار می‌دهد. آخرین طول موج قابل مشاهده قبل از اشعه ماوراء بنفش، دارای ارتباط با زمان و فضا و کیهان است. استفاده بیش از حد از بنفش می‌تواند درونگرایی را بیش از حد افزایش دهد.

تاثیر پرده خاکستری

اثرات مثبت: بی‌طرفی روانی
اثرات منفی: عدم اطمینان، رطوبت، افسردگی، خواب زمستانی، کمبود انرژی
خاکستری خالص تنها رنگی است که خواص روانشناسی رنگ مستقیمی ندارد. با این حال، کاملا سرکوبگر است و زمانی که جهان خاکستری می‌شود، ما به طور غریزی شرایط را برای آماده شدن برای خواب زمستانی آماده می‌کنیم. به غیر از تن دقیق، خاکستری اثر متفاوتی روی رنگ‌های دیگر مورد استفاده دارد. استفاده از خاکستری معمولا عدم اطمینان و ترس از قرار گرفتن در معرض دید را نشان می‌دهد.

تاثیر رنگ پرده نارنجی

اثرات مثبت: راحتی، گرما، امنیت، حساسیت، اشتیاق، فراوانی، سرگرم کننده
اثرات منفی: محرومیت، سرخوردگی، ناامیدی، عدم بلوغ
از آنجا که نارنجی ترکیبی از قرمز و زرد است، رنگ تحریک کننده‌ای است و در واقع ترکیبی از بخش فیزیکی و عاطفی است. این تمرکز ما بر مسائل فیزیکی – غذا، گرما، پناهگاه و … – و حساسیت را افزایش می‌دهد. این رنگ از نظر روانشناسی سرگرم کننده است. اما اثر منفی آن می‌تواند بر روی محرومیت تمرکز کند، این به احتمال زیاد زمانی است که نارنجی گرم با رنگ سیاه استفاده می‌شود. به همین ترتیب، استفاده بیش از حد از رنگ نارنجی، بیهودگی و فقدان ارزش‌های فکری را به دنبال دارد.

تاثیر رنگ صورتی پرده

تاثیر پرده صورتی

اثرات مثبت: آرامش فیزیکی، پرورش، گرما، زنانه بودن، عشق، جنسیت، بقا
اثرات منفی: مهار، ترس احساسی، تخریب، ضعف فیزیکی
این رنگ به صورت ته مایه‌ای از رنگ قرمز، از لحاظ جسمی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما این تاثیر به این شکل است که ما را آرام می‌کند، نه تحریک. صورتی از لحاظ روانشناسی رنگ، یک رنگ قدرتمند و روان شناختی است. این رنگ نشان دهنده اصل زنانگی و بقای گونه است؛ این رنگ پرورش دهنده و تسکین دهنده جسم است. استفاده بیش از حد از رنگ صورتی از لحاظ فیزیکی می‌تواند تا حدی مخرب و سست کننده باشد.

نتیجه گیری
در این مقاله درمورد تاثیر رنگ پرده با هم صحبت کردیم و دیدیم که رنگ های مختلف هر کدام چه تاثیری در ذهن و روان ما دارد. بنابراین شما اگر تصمیم به خرید پرده دارید، اکنون با دید باز تری می توانید رنگ پرده را انتخاب نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]