تاثیر پرده بر دکوراسیون منزل
12
آوریل

تاثیر پرده بر دکوراسیون منزل

استفاده از پرده های زیبا در منزل نقش مهمی را در تزیین پنجره های منزل و همچنین در طراحی دکوراسیون داخلی منزل ایفا می کنند. پنجره ها نقش مهمی در زیبایی و جلوه نقاط مختلف خانه دارند. نور هم که از مهمترین عناصردکوراسیون داخلی هست و پنجره ها اصلی ترین منبع تامین نور طبیعی هستند. پرده ها تاثیر مستقیمی بر نمای پنجره ها و احساسی که از آنها دریافت می شود دارند. بنابراین، انتخاب پرده خوب و مناسب برای پنجره ها در دکوراسیون داخلی خیلی مهم است. شما ممکن است نخواهید برای این موضوع خیلی هزینه کنید و یا بخواهید برای خانه جدید خود پرده ای زیبا و مناسب تهیه کنید. در هر صورت، تغییر پرده ها می تواند فضای خانه شما را به کل عوض کند و آن را از یکنواختی و یاحتی ناهماهنگی خارج کند. پرده ها در دکوراسیون سنتی رایج ترین پرده هایی هستند که دارای همه ی جزییات می باشند.

از لحاظ تاریخی میزان پارچه ای که در پرده ها استفاده می شد، نشان دهنده ی ثروت افراد بود. در دنیای امروز پرده های سنتی به یک عنصر طراحی بزرگ در فضا تبدیل شده اند. در این اتاق غذاخوری، شکل نیم پرده طراحی طوماری آینه را منعکس می کند. پس دقت کنید که پرده ی انتخابی شما با زمینه ی کلی فضا هم خوانی داشته باشد. بدین منظور از ست کردن پرده، مبلمان و فرش در دکوراسیون منزل غافل نشوید.

معمولا خانه ی ایرانی را پیدا نخواهید کرد که پرده برروی پنجره های آن نصب نشده باشد زیرا در فرهنگ ایرانی بسیار مهم می باشد و پرده را شاید بتوان جزئی از فرهنگ ایرانی دانست چرا که در بسیاری از کشورهای غربی و حتی آسیائی ترجیح می دهند هیچ چیز پنجره ها را نپوشاند.

پرده‌ها یکی از عناصر مهم در دکوراسیون منزل به شمار می‌آیند و به خانه فضایی متفاوت می‌بخشند، از این‌رو انتخاب پرده بسیار حائز اهمیت است. پرده‌ها علاوه بر اینکه یک حریم خصوصی برای شما ایجاد می‌کنند، به فضای پیرامون شما گرما و انرژی نیز می‌بخشد. به همین علت باید پرده را هماهنگ و متقارن با دکوراسیون داخلی منزل (کلاسیک، سنتی، مدرن) انتخاب کرد، به عبارتی تعیین طرح، نقشه، جنس و بافت پرده بسیار مهم است و باید با تدبیر و ظرافت صورت گیرد. برای هر یک از قسمت‌های خانه باید پرده خاصی در نظر بگیرید.

 

پرده اتاق پذیرایی

اتاق پذیرایی یکی از قسمت‌های مهم و در دید خانه است، به این علت انتخاب صحیح آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در اتاق پذیرایی اصولا پرده‌ها را در قالب ترکیبی از والان، پرده اصلی و پرده آستری چیدمان می‌کنند. اصولا رنگ پرده نشیمن را از میان رنگ‌های سفید، شیری، کرم، بژ و قهوه‌ای انتخاب می‌کنند مگر دکوراسیون داخلی از رنگ هایی باشد که رنگ‌های شاد است و پرده‌ها را نیز در همان طرح و رنگ انتخاب کنند. اگر در خانه‌ای زندگی می‌کنید که سقف آن کوتاه است، برای بزرگ جلوه دادن آن می‌توانید چوب پرده‌ها را بالاتر از حد معمول نصب کنید. پرده‌ها هرچقدر بالاتر نصب شوند، خانه بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. در خانه‌های کوچک برای بزرگ‌تر به نظر رسیدن خانه می‌توانید پنجره‌ها را یکسره کنید و اگر پنجره‌تان کوچک است می‌توانید از پرده یکسره بهره ببرید. در پنجره‌های کوتاه از پرده‌هایی استفاده کنید که طرحی ساده دارند و تنها قسمت انتهایی آن طرحدار است ولی در پرده‌های بلند می‌توانید در قسمت بالایی نیز طرح‌های برجسته طراحی کنید.

شهر پرده یاری دهنده شما در انتخاب، تصمیم گیری و زیبا تر شدن فضای و دکوراسیون منزلتان خواهد بود.

پرده اتاق خواب

در انتخاب پرده برای اتاق خواب نیز باید از ظرافت خاصی پیروی کنید. برای دکوراسیون پرده اتاق خواب می‌توانید در فصل‌ها مختلف از جنس و بافت متفاوتی استفاده کنید، برای مثال در تابستان می‌توانید از پرده‌های نازک و حریری استفاده کنید تا هم گرمای کمتری بگیرد و هم حس خنکی به فضا ببخشد. برای زمستان هم می‌توانید از پرده‌های کلفت با جنس مخمل و رنگ‌های گرم استفاده کنید. در تابستان، رنگ‌های سفید، کرم، شیری و گلبهی استفاده کنید، در زمستان نیز تلفیق رنگ‌های جوهری و فیروزه‌ای، قهوه‌ای و زرد، قرمز و بژ می‌تواند غوغا کند.

بهتر است برای حفظ سلامت روان در اتاق خواب و اتاق هایی که احتیاج به حریم خصوصی بیشتری دارند از پرده های خاصی استفاده شود که ضخیم ترند و رنگ های تیره تری دارند. دکوراتورها برای اتاق خواب از پرده های رود پاکت استفاده می کنند که بدون حلقه و آویز به طور ثابت روی میله بالای پنجره نصب می شود و حریم خصوصی اتاق خواب را تعیین می کند. برای اتاق های نشیمن و پذیرایی هم می توان از پرده های توری و ابریشمی با رنگ های شاد استفاده کرد که به وسیله حلقه روی میله پرده نصب می شوند و به راحتی می توان برای نورگیری بیشتر اتاق آنها را کنار زد. باید در انتخاب رنگ این نوع پرده ها دقت کرد که مطابقت حداکثری با رنگ دیوارها یا کاغذ دیواری داشته باشد.

پرده اتاق کودک

برای کودکان و نوجوانان نیز باید انتخاب بسیار دقیق و ظریفی داشته باشید، زیرا رنگ‌ها به شدت بر روحیه و هوشمندی کودکان تاثیرگذارند. کودکان برای داشتن روحیه شاد، نیاز به رنگ‌های پرانرژی، گرم و خلاق دارند. ترکیب رنگ‌های آبی، زرد، سبز و بنفش برای کودکان و نوجوانان، رویایی و بی‌نظیر است.

پارچه های نخی و رنگی بهترین گزینه برای پرده اتاق بچه هاست. این پارچه ها به راحتی شسته می شوند و هیچ گونه حساسیتی برای آنها ندارد. بچه ها شیطنت های خاص خود را دارند و معمولا پرده اتاق آنها بیش از دیگر پرده های خانه جابه جا می شود بنابراین در نصب آن دقت بیشتری کنید و سعی کنید سبک باشد.

پرده آشپزخانه

آشپزخانه نیز یکی دیگر از قسمت‌های خانه است که نیازمند انتخابی صحیح برای پرده است. آشپزخانه نیازمند پرده‌ای است که رنگ آن اشتها را تحریک کند و پرانرژی باشد، مانند رنگ‌های نارنجی، قرمز گوجه‌ای و زرد. از پرده با رنگ‌های خنثی و سرد به شدت اجتناب کنید.در انتخاب پرده آشپزخانه به رنگ دکوراسیون منزل، نوع چیدمان و میزان نورگیری دقت کنید. برای پرده‌های آشپزخانه می‌توانید پرده‌هایی از جنس حصیر، بامبو و پرده‌های رولی و کنف نیز استفاده کنید. در نهایت، پرده‌های آشپزخانه باید، ساده، شیک و هماهنگ با دکوراسیون داخلی آشپزخانه باشد. اگر دیوارهای آشپزخانه‌تان کاملا سفید است می‌توانید از پرده ساده با طرح‌های گلدار استفاده کنید، این پرده جلوه بیشتری نیز به فضا می‌بخشد.

پرده آشپزخانه کاملا متفاوت است و باید از جنسی باشد که به راحتی شسته شود و لکه ها را در خود نگه ندارد چرا که خیلی زود کثیف و چرب می شود. اگر اجاق گازتان دقیقا زیر پرده قرار دارد، بهتر است پرده را از مدل هایی انتخاب کنید که از بالا آویزان می شوند و به قسمت پایین پنجره نمی رسند. در این حالت هم پنجره پوشانده می شود و هم کثیف شدن پرده به حداقل می رسد. از آنجایی که خانم ها وقت زیادی را در آشپزخانه می گذرانند و بیشتر خانم های ایرانی کمبود ویتامین D دارند، بهتر است پرده آشپزخانه از جنس تور و نازک باشد که امکان تابش نور را بدهد. این گونه حتی در مصرف انرژی برق هم صرفه جویی می شود.

 

پرده حمام و سرویس بهداشتی

یکی از مکان‌هایی که نیاز به پرده دارد، سرویس بهداشتی و حمام است. در حمام و سرویس بهداشتی از پرده‌هایی استفاده کنید که دارای مقاومت است. جنس شید و تور برای حمام و سرویس بهداشتی بسیار مناسب است.

پرده کارکردهای زیادی در دکوراسیون منزل دارد. علاوه بر زیبایی و حفظ حریم شخصی تاثیر بسزایی در سلامت محیط دارد. با نصب پرده های مناسب، دمای خانه کنترل و از هدر رفتن انرژی گرمایی در زمستان و ورود گرمای بیرون به داخل در تابستان جلوگیری می شود. برای این منظور برخی طراحان دکوراسیون از پرده های مخصوصی استفاده می کنند؛ این پرده ها از نفوذ گرما و سرمای واردشده از پنجره به منزل جلوگیری می کنند.

این پرده ها از دو لایه درونی و بیرونی تشکیل شده اند و از لحاظ ظاهر مانند بیشتر پرده های تزیینی اتاق نشیمن هستند با ویژگی های ایمنی بیشتر! نکته مهم در مورد این پرده ها، صرفه جویی در مصرف انرژی است. پرده های ضخیم هم اغلب مانع از هدررفتن انرژی گرمایی می شوند. جنس غالب پرده ها پارچه ای است که سازگاری خوبی با طبیعت دارد. هر چند که در برخی از پارچه ها، درصدی پلاستیک وجود دارد که عمر پارچه را بیشتر می کند ولی بهتر است پرده ای انتخاب کنید که درصد پلاستیک اش کمتر باشد.

در واقع طراحی پرده و پنجره یک خانه نشانگر نوع دیدگاه افراد به جهان بیرون است. رنگی که برای پرده های منزل انتخاب می شود نیز به نوعی نشان دهنده حالات و احساسات افراد منزل است. در ضمن میزان نور هر قسمت از منزل به وسیله پرده ها کنترل می شود و این خود بخش مهمی از دکوراسیون داخلی است.

اگر به دنبال ایجاد فضایی کلاسیک و سنگین در منزل هستید، می توانید از پرده های نسبتا ضخیم با رنگ های تیره استفاده کنید. پرده های ابریشمی یا مخملی بهترین انتخاب برای این کار هستند. اما اگر می خواهید فضایی هنری در منزل و به خصوص اتاق نشیمن داشته باشید نکته مهم استفاده از چندلایه پرده توری با رنگ های شاد و هم خانواده است (زرد، نارنجی، قرمز، سبز، نیلی و آبی). برای کنار پرده هم می توان از پارچه هایی با نقش های درشت تر و رنگ های زنده تر استفاده کرد.

از طرفی پرده هر قسمت از خانه با بخش های دیگر متفاوت است. پرده اصلی خانه که معمولا در اتاق پذیرایی نصب می شود، کامل ترین مدل را دارد. این پرده با رنگ اتاق و مبلمان هماهنگ می شود و در بیشتر موارد شکل و مدلی ثابت دارد. به این معنا که تزیینی است و کمتر به کنار زده می شود.

چند سالی است که استفاده از حصیرهای چوبی دوباره رواج پیدا کرده است؛ مدل و رنگ های آن بسیار متنوع است. چوب آنها طبیعی است هر چند که روی آن را با رنگ می پوشانند اما گزینه مناسبی برای اتاق هاست و بر زیبایی دکوراسیون منزل تاثیر زیادی دارد. رنگ آن به راحتی با تخت، کتابخانه و میزتحریر هماهنگ می شود و دوام زیادی هم دارند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]