اصول شستشو و نگهداری ملحفه ها و روتختی ها
20
نوامبر

نحوه صحیح شستشو و نگهداری لحاف و روتختی

لحاف یکی از مهمترین موارد برای داشتن یک خواب با کیفیت است که بسیاری از افراد اطلاعات چندانی درباره نگهداری از آن ندارند. شستن لحاف نیازمند رعایت برخی از قوانین خاص است که اکثر افراد به این قوانین دقت نمی کنند. ما در این مطلب قصد داریم راهنمای جامعی از دستورالعمل های مختلف برای شستن لحاف را در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما هم قصد دارید بیاموزید که چگونه لحاف خود را از مواد آلرژی زا تمیز کنید و از اصول شستشو و نگهداری لحاف و روتختی مطلع شوید، حتما با ما در این مطلب همراه باشید.

همانطور که میدانید ملحفه های تخت به دلیل عرق کردن بدن ، چربی بدن و سلولهای مرده پوست محل تجمع  باگ ها ( موجودات ریز میکروسکوپی ) است ، تنها راه کنترل این موجودات زنده شستشوی منظم کالاهای خواب است. در غیر این صورت احتمال افزایش آلرژی و حتی کاهش سیستم ایمنی در بدن شما وجود دارد.

شستن لحاف ها

یکی از نکات مهم در شستن لحاف و ملحفه ها شستشو با ماشین لباسشویی است. زیرا در شستشوی دستی امکان باقی ماندن مواد شوینده به دلیل عدم آبکشی صحیح و سنگین بودن وزن کالاهای خواب پس از خیس شدن می باشد، که در نتیجه باعث آلرژی و ایجاد حساسیت های پوستی می شود. بنابراین اگر به هر دلیلی امکان استفاده از ماشین لباسشویی را نداشتید حتما چندین بار عمل آبکشی را انجام داده و از پودر شستشوی کمتری استفاده نمایید.

در هنگام شستشو ملحفه ها با ماشین لباسشویی حتما به نکات زیر توجه نمایید:

پیش از شستشو ملحفه ها لکه های موجود روی آن را از بین ببرید.

هرگز ملحفه‌ را با لباس‌ها نشویید چون ممکن است باعث رنگ دادگی و تغییر رنگ ملحفه های شما شود.

بهتر است ملحفه‌ها را با آب گرم و صابون بشویید و داخل خشک‌ کن کاملا خشک نمایید.

همچنین یکی از روش‌های طبیعی برای روشن شدن ملحفه‌های سفید، اضافه کردن ¼ پیمانه آبلیمو و شستن آن با آب ‌گرم است.

برای جلوگیری از آسیب رساندن به بافت پارچه ملحفه‌ ها را به صورت گرد داخل ماشین لباسشویی قرار دهید، این کار از کشیدگی و تغییر شکل آن جلوگیری می‌کند.

شستشوی ملحفه و روتختی

شستن روتختی ها

 قبل از شستشوی کامل، قسمتی از روتختی را امتحان کنید تا از ثابت بودن رنگ آن مطمئن شوید. گوشه روتختی را داخل کمی ماده شوینده فرو ببرید و به رنگ آن توجه کنید. در صورت تغییر رنگ، آن را برای شستشو به خشک‌شویی بدهید.

 به وزن روتختی هنگام خیس شدن توجه داشته باشید. ممکن است ماشین‌لباسشویی شما ظرفیت این وزن را نداشته باشد.

 روتختی را با آب سرد بشویید و درجه خشک‌کن را روی دمای کم بگذارید. همچنین می‌توانید آن را روی بند آویزان کنید تا در هوای آزاد خشک شود.

ملحفه‌ها را چند روز یک بار باید شست؟

 در شستن ماهی یک‌بار ملحفه‌ها تجدید نظر کنید. ملحفه‌ها حداقل باید یک هفته در میان و بهتر است هر هفته شسته شوند.

 بالش‌های قابل شستشو را حداقل باید دو بار در سال شست. بالش‌ها می‌توانند مرکز کپک، قارچ و باکتری و منجر به اسهال، آسم و برونشیت شوند. اگر تاکنون بالش خود را نشسته‌اید، بهتر است آن را دور انداخته، بالشی جدید بخرید.

 اگر از بیمار مراقبت می‌کنید، ملحفه‌ها را هر روز عوض کنید و نگذارید او دوره نقاهت را در بستری پرمیکروب بگذراند. اگر این امکان برای شما وجود ندارد، حداقل روبالشتی او را هر روز عوض کنید.

بایدها و نبایدهای شستشوی ملحفه و روتختی

اجتناب از اشتباهات متداول در شستن ملحفه ها

برای تمیز کردن ملحفه های تخت نباید به راحتی آن ها را در ماشین قرار دهید، بدون هیچ توجهی به اجتناب از اشتباهات رایج، اگر پیش از شروع فرآیند تمیز کردن از اشتباهات پیشگیری کنید، می توانید از استرسی که می تواند خواب را خراب کند، خودتان را نجات دهید.

کم کردن اضافه بارِ ماشین های شستشو

همه ماشین های شستشو هم اندازه نیستند و نمی توانند بارهای بزرگ را تحمل کنند.، یک ملحفه ی تخت دو نفره ی بزرگ می تواند کاملا فضای ماشین لباسشویی را اشغال کند .

تنظیمات اشتباه ماشین شستشو

به طور کلی ، تنظیمات قوی ِ شستشو برای پارچه های کثیف محسوب می شود، مانند لباس های کار و ملحفه ها باید در شستشو در یک تنظیمات معمولی قرار گیرند، تنظیمات معمولی نیز برای جلوگیری از چروک شدن بیش از حد موثر است.

بیش از حد خشک کردن

از آنجا که رو تختی ها فضای زیادی را اشغال می کنند، به نظر می رسد که ممکن است طول بکشد تا خشک شوند.

خشک کردن ملحفه های تخت با حوله

اشتباه بزرگ این است که هنگام خشک کردن یعنی پهن کردن روبا حوله روی ملحفه های تخت را بکشید، حوله ضخیم تر و قوی تر از ملحفه است و زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد، ملحفه های نویِ امروزی باید بلافاصله پس از خرید و قبل از انداختن روی تخت شسته شوند، سپس ملحفه باید به طور منظم حداقل یک بار در هفته تمیز شود.

خشک کردن ملحفه ها

خشک کن باعث می شود ملحفه قبل از قرار گیری روی تخت، نرم شود، یک محیط بسیار گرم می تواند باعث شود که ملحفه ها عمر کوتاه تری داشته باشند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]