پرده های توری خود را برق بیندازید!
20
نوامبر

بهترین روش شستن پرده های توری

گرد و غبار و دوده‌های موجود در هوا به دنبال بهترین جا برای ساکن شدن هستند و چه میزبانی بهتر از پرده‌های توری؟! اگر همین الان از نزدیک به پرده‌های توری منزل‌تان نگاه کنید متوجه می‌شوید حجم بسیار زیادی از گرد و غبار و دوده‌هایی که از آلودگی هوا حاصل می‌شوند بر روی پرده توری‌های خانه شما جا گرفته‌اند. به فکر شستن پرده توری افتادید؟ نگران نباشید! این کار اگرچه نیازمند رعایت برخی از نکات است، اما اصلاً کار سختی نیست. با ما همراه باشید تا مرحله به مرحله پرده توری‌ های منزلتان را تمیز کنیم!

ضرورت شستن پرده توری

پرده توری و حریر آن هم از نوع سفید، کرم و یا رنگ های روشن مورد علاقه خانم های ایرانی است چرا که ضمن انتقال نور به خانه، جلوه زیبایی به اتاق نشیمن یا اتاق خواب می دهد. برای همین روش شستن پرده های توری و حریر برای از بین بردن گرد و خاک و دوده اهمیت زیادی پیدا می کند. شستن پرده توری موجب حفظ شدن شکل مناسب آن شده و از پوسیدگی آن ها جلوگیری می کند.

پرده های توری را چگونه بشوییم؟

گرد و غباری که بر روی پرده می نشیند قسمت عمده کثیفی آن است. بنابراین در اولین مرحله اقدام به پاک کردن آن می کنیم.

می توان از مواد طبیعی مانند سرکه و یا جوش شیرین برای هرچه تمیز تر و درخشان تر شدن پرده استفاده کرد.

این مواد علاوه بر ایجاد درخشندگی باعث از بین رفتن قارچ و کپک و بوی نامطبوع هم می شود.

 نکته: سرکه و جوش شیرین را نباید با یکدیگر مخلوط کرد زیرا با هم واکنش داده و در نهایت منجر به تولید دی اکسید کربن می شود که ممکن است موجب مسمومیت و یا تنگی نفس شود.
شستن پرده توری جلوه ی بی نظیری به خانه شما می بخشد

شستن پرده توری _ مرحله اول

ابتدا لگن و یا یک تشت را با آب ولرم پر کنید به طوریکه تمام پرده داخل آب قرار بگیرد و به خوبی خیس شود.

یک پیمانه سرکه به ظرف آب اضافه کنید تا پرده شما کاملا در ترکیب آب و سرکه خیس بخورد.

اگر بوی بد سرکه باعث اذیت شدن شما می شود می توانید مقداری آب لیمو نیز به همراه سرکه به آب اضافه کنید.

آب لیمو نه تنها بوی تند سرکه را متعادل می کند، بلکه خاصیت پاک کنندگی نیز دارد و به تمیز شدن پرده نیز کمک خواهد کرد.

نکته: سرکه به بافت پارچه های کتان آسیب وارد می کند. بنابراین اگر از جنس پرده خود اطمینان ندارید توصیه می کنیم که این مرحله را نادیده بگیرید.

پرده توری را داخل لگن آب کاملا حرکت دهید تا ترکیب آب و سرکه کاملا به همه جای پرده برسد.

 اجازه دهید چند ساعت پرده در محلول آب و سرکه بماند تا به خوبی خیس بخورد.

این کار گردوغبار و همچنین بوی نامناسب پرده را از بین خواهد برد.

اگر لکه های قدیمی همچنان بر روی پرده پابرجا بودند، یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را با یک‌چهارم پیمانه آب ترکیب نمایید.

این محلول را به‌طور مستقیم بر روی لکه ها بمالید!

نکته: اگر پرده شما سفید رنگ است می توانید به جای استفاده از سرکه، ازمایع سفید کننده نیز استفاده نمایید.

شستن پرده توری _ مرحله دوم

بعد از اینکه پرده از گرد و غبار رهایی پیدا کرد، فرآیند شستن را آغاز می کنیم.

بیشتر پرده ها بخصوص آن هایی که از جنس کتان یا پلی استر هستند را می‌ توان بوسیله ماشین لباسشویی شست.

اما باید توجه داشته باشید که پرده های ابریشمی یا پشمی را بایستی با دست بشویید. در مجموع مناسب است پرده های ظریف تر با دست شسته شوند.

شستن پرده توری در لباسشویی

اگر میخواهید شستن پرده توری حریر در لباسشویی انجام شود، از سیستم آب سرد استفاده کنید. زیرا ممکن است آب گرم به بافت پارچه آسیب برساند. مواد پاک کننده ای که استفاده می کنید باید معمولی باشد. زیرا ماده پاک کننده قوی به ریزبافت حریر و تور آسیب میرساند.

علاوه بر این، هیچ گاه از خشک کن ماشین لباسشویی استفاده نکنید. خشک کن ماشین لباسشویی با سرعت بالایی حرکت می کند وممکن است باعث پارگی یا نخ کش شدن پارچه بشود.

شستن پرده توری با لباسشویی

نکاتی درباره شستشوی پرده توری

رعایت برخی نکات که به تجربه افراد ثابت شده‌اند در تمیزتر شدن پرده‌ها کمک شایانی می‌کند. چند نکته بسیار مهم درباره شستن پرده توری در ادامه می‌خوانید که حتماً باید به آن‌ها توجه کنید.

استفاده از نمک
در مرحله اول که پرده‌ها در آب خیس می‌خوردند می‌توانید به جای سرکه و آبلیمو از نمک استفاده کنید. نمک به غبار زدایی و جداشدن دوده‌های روی پرده توری کمک می‌کند.

حلقه‌های زنگ زده
از نزدیک که نگاه کنید گاهی اوقات حلقه‌های فلزی پرده‌ها زنگ می‌زنند. یک محلول از آب و سرکه تهیه کنید و حلقه‌ها را در آن بشویید، با این روش می‌توانید زنگ‌های روی حلقه‌ها را از بین ببرید. اگر حلقه‌ها زنگ زده باشند ممکن است رنگ زرد و قرمز زنگ‌ها را به پرده‌ها انتقال بدهند. بعد از شست و شو هم می‌توانید با استفاده از صابون خشک سطح داخلی حلقه‌ها را برای حرکت روی میله روان‌تر کنید.

  1. جاروبرقی را روشن کنید
    بعد از شستشوی پرده توری بهتر است هرچند وقت یک بار جاروبرقی را روشن کنید و گرد و غبار و دوده‌های موجود روی پرده توری را به سادگی برطرف کنید. تقریباً تمام مدل‌های جارو برقی یک سری مخصوص برای این کار دارند. استفاده از این سری باعث می‌شود جارو برقی پرده را به داخل لوله نکشد. البته استفاده از بخارشوی نیز توصیه می‌شود. گردگیری‌های دوره‌ای هم از زحمت شستن پرده توری کم می‌کند و هم به عمر پرده‌ها می‌افزاید.
  2. اتو کشیدن پرده توری
    وقتی شستشوی پرده‌ها تمام شد و تمام کار‌هایی که باید انجام بدهید را انجام دادید، پرده‌ها را به صورت نمدار آویزان کنید. همانطور که میدانید اتو کشیدن پرده‌ها کار طاقت فرسا و وقت گیری است و آویزان کردن آن‌ها به صورت نمدار باعث می‌شود در حالی که خشک می‌شوند چروک‌ها نیز از بین بروند. البته نمدار، نه خیس!

جمع بندی
شستشوی پرده و نظافت آن کار بسیار ساده‌ای است به شرطی که بدانید باید چطور این کار را انجام دهید. در این مقاله با شما از بهترین روش شستن پرده توری صحبت کردیم. امیدواریم مورد قبول شما واقع شده باشد و از این به بعد از پرده های توری تمیز خود لذت ببرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3.5]