شستن پرده حریر بدون آسیب زدن به پارچه.-
20
نوامبر

نکات طلایی برای شستن پرده حریر

پرده‌ها از جنس‌های مختلف و در طرح‌های گوناگون تهیه می‌شوند و علاوه بر تنظیم نور به فضای منزل، جلوه و زیبایی خاصی می‌بخشد. اگر پرده ‌های حریر را برای منزل خود انتخاب کرده‌اید؛ در این مقاله همراه ما باشید تا با شستن پرده حریر و ریزه‌کاری‌های آن آشنا شوید.

ویژگی پرده های حریر

پرده های حریر نقش مهمی در زیبایی خانه به خود اختصاص می دهند ، که معمولا به صورت مدرن و سلطنتی طراحی و دوخته می شوند .از مزیت های انتخاب پرده های حریر و ساده می توان به ماندگاری بیش تر آن ها نسبت به پرده های سلطنتی اشاره کرد. پرده های مدل دار تنها برای مدتی مد می شوند و بعد از مدتی زیبایی و جذابیت خود را از دست می دهند.

پارچه حریر بافت ظریفی دارد و برای استفاده در پوشاک و دکوراسیون داخلی منزل بسیار کاربردی و شیک است. این پارچه، جز خانواده پارچه‌های ابریشمی و سیلک قرار دارد و باید برای دوخت و شستشوی آن حساسیت خاصی به خرج داد.

یکی از مصارف عمده پارچه حریر، دوخت پرده برای فضاهای مختلف است. برای دکوراسیون داخلی منزل از پرده حریر می‌توان برای پنجره‌های اتاق نشیمن، اتاق خواب و حتی آشپزخانه استفاده کرد. درخشندگی خاص پرده‌های حریر بسیار چشم‌نواز است و توجه بیننده را به زیبایی‌های خود جلب می‌کند.

شستن پرده حریر با دست یا ماشین لباسشویی؟

شستن پرده حریر

پرده های حریر معمولا به دلیل بافت حساس و ظریفی که دارند به راحتی آسیب می بینند، به همین دلیل شستشو و نظافت پرده های حریر باید با دقت و حساسیت بالا انجام شود .بافت و ساختار پرده های توری موجب می شود که گرد وغبار بیش تری روی آن بنشیند .نکات اساسی برای شستن پرده حریر که پس از نظافت دوده ای روی آن باقی نماند به شرح زیر می باشد :

با آب سرد پرده ها را بشویید!

برای شستن پرده حریر بهتر است از آب سرد استفاده شود ،چراکه آب گرم بافت و شکل اولیه پرده شما را تغییر می دهد و زیبایی ابتدایی پرده های شما از بین خواهد رفت .با توجه به میزان آلودگی و گرد و غبارهای نشسته بر روی پرده ،چند مرتبه با آب سرد پرده های حریر را شستشو دهید .این امر موجب می شود که دوده و گرد و غبار نشسته بر روی پرده از بافت آن خارج شود و پرده بعد از شستشو چرک مرده نباشد .

از نمک در شستن پرده حریر استفاده کنید!

چنان چه گرد و خاک و دوه زیادی روی پرده های حریر شما وجود دارد برای نظافت بهتر مقداری نمک به آب سرد اضافه کنید. نمک باعث می شود دوده و گرد و غبار خاک به خوبی از بافت پرده خارج شود و پرده به طور کامل تمیز شود . پس از شستن پرده حریر با آب سرد و نمک ، نوبت به پودر یا مایع لباسشویی بدون آنزیم که قدرت شستن ضعیفی دارد ، می رسد. اگر تمایل دارید که پرده حریر مانند روز اول سفید و براق باشند و شستشوی کاملی داشته باشند پیشنهاد ما این است که قبل از شستشو پرده را برای مدتی در آب سرد و پودر لباسشویی خیس کنید .

سفیدکننده طبیعی را جایگزین سفیدکننده شیمیایی کنید!

چنان چه پرده ها پس از شستشوی دقیق سفید نشدند، از سفیدکننده استفاده نکنید زیرا سفیدکننده های شیمیایی روی بافت پرده های حریر تاثیر بدی می گذارند و باعث کدر شدن و تغییر شکل بافت پرده می شوند .بهترین سفیدکننده طبیعی جوش شیرین می باشد، که در اکثر خانه ها وجود دارد. در صورتی که پرده های حریر به خوبی تمیز نشدند می توانید به پودر لباسشویی و آب سرد مقداری جوش شیرین اضافه کنید .

برای خشک کردن پرده حریر می توانید از دور کم خشک کن لباسشویی استفاده کنید و یا درصورتی که پرده حریر بافت نازک و ظریفی دارد و احتمال آسیب دیدن آن زیاد است می توانید پرده را به صورت نمدار روی بند آویزان کنید تا در هوای آزاد به طور کامل خشک شود .

نکات مهم شستن پرده حریر

اقدامات لازم جهت از بین بردن لکه پرده های حریر

لکه های ایجاد شده بر روی پرده حریر به راحتی می توان از بین برد و نگرانی برای این کار وجود ندارد اما باید نوع لکه را بشناسید و با توجه به نوع لکه روش پاک کردن آن را به کار ببرید .بهترین روش برای شستشوی لکه های ایجاد شده بر روی پرده حریر استفاده از آب سرد و صابون می باشد . درصورتی که لکه از نوع روغنی باشد می توانید با پنبه ای آغشته به الکل به آرامی روی لکه ایجاد شده بکشید و بعد از آن با استفاده از آب سرد و شوینده ضعیف پرده را شستشو دهید .این نکته را درنظر داشته باشید که از الکل تنها برای لکه های روغنی استفاده کنید .

شستشوی پرده حریر اگر به درستی انجام نشود و نگهداری و مراقبت لازم از آن انجام نشود زیبایی اولیه خود را به مرور از دست خواهد داد . بهتر است برای جلوگیری از این اتفاق ها در مدت زمان معین اقدام به گردگیری و شستشوی پرده حریر خود کنید. این نکته را آویزه گوش خود داشته باشید که پرده حریر تنها با آب سرد شسته شود . به هیچ وجه از اتو برای خشک کردن پرده های حریر خود استفاده نکنید و در محلی آویزان کنید تا بدون چروک شدن خشک شوند .

کلام آخر

پرده ها از جنس ها و رنگ های مختلفی تشکیل می شوند و در همین راستا بنا بر مدل خود نیاز به مراقبت های خاصی دارند. پرده های حریر به دلیل جنس ظریف و حساسی که دارند، باید توجه خاصی در شستن آن ها شود. امیدواریم با خواندن این مطلب شناخت بهتری نسبت به نکات شستن پرده حریر پیدا کرده باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 2.5]