نحوه شستن پرده مخمل با دست
20
نوامبر

برای شستن پرده مخمل این کارها را انجام ندهید!

روش شستن پرده مخمل، یکی از رازهای خانه‌داری است. پرده‌های مخمل وسیله‌ای لوکس برای هر نوع اتاقی محسوب می‌شوند. اما باید از این پرده‌ها به خوبی مراقبت کرد تا ظاهر اشرافی و شیک خود را در طول زمان نگه دارند. اگر به دنبال روشی مطمئن برای شستن پرده مخمل اتاق‌تان هستید، حتما ادامه این مطلب را بخوانید.

ویژگی پرده های مخمل

های مخمل همانند کوسن ، مبلمان ها نقش مهم و جذابی را در دکوراسیون خانه ایفا می کنند. مخمل پارچه ای است که از کتان و ابریشم بافته می شود و یکی از پرکاربردترین پارچه هایی است که اغلب برای دوخت پرده ، لباس ، روکش صندلی و مبلمان ، کوسن و .. استفاده می شود. پارچه مخمل از گذشته تا به امروز جزء پارچه های اشرافی و لوکس به حساب می آید .

از مزایای استفاده از پارچه مخمل در دکوراسیون داخلی می توان به بافت لطیف و نرم این پارچه اشاره کرد که انتخاب مناسبی برای چیدمان لوکس و چشم نواز خانه می باشد .استفاده از این پارچه با هر اندازه ای می تواند زیبایی خاصی را به خانه هدیه دهد . پرده مخمل را می توانید در کنار پرده های دیگر چون ساتن ، حریر ، کتان به عنوان مکمل استفاده کنید .پرده مخمل دارای تنوع رنگی فراوانی است و انتخاب را برای افرادی که سخت پسند هستند بسیار راحت کرده است .

پرده مخمل مناسب فضاهایی چون اتاق خواب ، اتاق نشیمن و .. می باشد . چنان چه در اتاق خواب نور زیادی را نمی خواهید می توانید از پرده مخمل برای کم کردن نور اتاق خواب استفاده کنید . رنگ تیره پارچه مخمل فضای اتاق خواب شما را کلاسیک و عاشقانه می کند ،برای نشاط بیش تر می توانید از رنگ های روشن در کنار پرده مخمل استفاده کنید. پرده های مخمل علاوه بر دکوراسیون خانگی در مکان های دیگری چون سالن های کنفرانس ، تالارها ، هتل و .. نیز کاربرد دارد، بنابراین رعایت نکاتی مربوط به شستن پرده مخمل بسیار مهم است.

شستن پرده مخمل با ماشین لباسشویی

چگونگی شستن پرده مخمل در خانه

برای حفظ دوام و زیبایی پرده های مخمل بهتر است تا آن ها را حداقل هر شش ماه یکبار یا لااقل سالی یک بار بشویید، اما بخاطر داشته باشید که به دلیل نوع بافت، سنگینی و ضخامتی که این پرده ها دارند، شستن آن در خانه کمی سخت و دشوار است.

معمولاً تمامی پارچه های مخمل دارای برچسبی از کارخانه سازنده هستند که اطلاعاتی را در زمینه نحوه شست و شو و خشک کردن و یا اتو کردن آن ها در اختیار ما قرار خواهد داد.

این نکته را در رابطه با شست و شوی انواع پرده باید در نظر بگیرید، که در ابتدا و قبل از شستن، گرد و غبار موجود در روی پرده را پاک کنید و این کار را بهتر است به کمک جاروی برقی انجام دهید، پس  قدرت مکش جارو را در پایین ترین قسمت آن تنظیم کنید و تمامی گرد و خاک پرده را از روی آن بزدایید.

برطرف کردن لکه ها از پرده مخمل

پرده را از محل خود جدا کرده و گیره های آن را باز کنید، اگر لکه هایی را بر روی آن مشاهده می کنید، بهتر است تا اول لکه ها را از بین برده و سپس برای شستن کل پرده، اقدام نمائید.

لکه‌های کوچک روی پرده مخمل را با آب پاک کنید. برای این کار یک پارچه تمیز را با آب گرم مرطوب کنید و به آرامی ‌روی لکه بکشید. دقت کنید که برای تمیز کردن لکه، فشار زیادی وارد نکنید، زیرا ممکن است به پارچه مخمل آسیب برساند. همچنین پرده مخمل را زیادی مرطوب نکنید.

لکه‌های سرسخت را با مایع ظرفشویی تمیز کنید. برای این کار محلولی متشکل از مایع ظرفشویی و آب گرم درست کنید. یک پارچه تمیز را در محلول فرو برده و به آرامی ‌روی لکه بکشید.

پرزهای پرده های مخمل سایه روشن های زیبایی را بر روی این پرده ها ایجاد می کنند، از این رو برای حفظ و نگهداری آن ها و بافت پارچه در هنگام شستن پرده مخمل ، باید بسیار مراقب بوده و اصولی این کار را انجام دهیم.

روش شست و شوی پرده مخمل با دست

در شستن پرده ی مخمل با دست، باید تشت بزرگی را فراهم کنید تا پرده بطور آزادانه در آن قرار بگیرد تا همه جای آن بطور یکدست و یکنواخت شسته شده و به راحتی امکان شستن همه قسمت های پرده فراهم شود.

ابتدا درون تشت را از آب سرد پر کنید و بدون اینکه به آن محلول شوینده ای را اضافه کنید پرده را در آن قرار دهید، تا اگر گرد و خاک و کثیفی هنوز در آن وجود دارد، از بافت پارچه خارج شود.

سپس محلول ملایمی را که جهت شستن انتخاب کرده اید درون تشت بریزید و آن را در آب سرد فراوان کاملاً حل کنید، این کار سبب می شود تا پس از شستن و خشک شدن پرده، شوره های سفید ناشی از حل نشدن محلول شوینده، بر روی پرده دیده نشود.

حدود دو ساعت پرده را در این آب و محلول خیس کنید و سپس به تمام قسمت های پرده با دست فشار ملایمی را وارد کنید، دقت کنید که این فشار نباید تبدیل به چنگ زدن به پرده شود، چون در این صورت موقع شستن پرده مخمل به بافت آن ها آسیب وارد خواهد شد.

وقتی پرده شسته و تمیز شد، برای آبکشی کافیست تا چندین بار آب تشت را عوض کنید تا مواد شوینده به همراه کثیفی ها از درون پرده خارج شود.

برای خشک شدن پرده ها هم آن ها را کاملاً آویز کنید و یا اگر می توانید آن ها را در جای خود نصب کنید تا به خوبی خشک شوند.

پرزهای پرده های مخمل سایه روشن های زیبایی را بر روی این پرده ها ایجاد می کنند، از این رو برای حفظ و نگهداری آن ها و بافت پارچه در هنگام شستن پرده مخمل ، باید بسیار مراقب بوده و اصولی این کار را انجام دهیم.

شستن پرده مخمل به شکل اصولی

شستن پرده مخمل در ماشین لباسشویی

بهتر است اول برچسب‌های مراقبت پرده را بررسی کنید و اگر در دستورالعمل ذکر شده بود که پارچه مخمل قابل شستشو در ماشین لباسشویی است، آن را در ماشین بشویید. البته حتما یک برنامه شست و شوی ملایم یا برنامه شستشوی با دست را انتخاب کرده و از مواد شوینده ملایم برای شستن پرده مخمل در ماشین لباسشویی استفاده کنید.

 نتیجه گیری

پرزهای پرده های مخمل سایه روشن های زیبایی را بر روی این پرده ها ایجاد می کنند، از این رو برای حفظ و نگهداری آن ها و بافت پارچه در هنگام شستن پرده های مخمل ، باید بسیار مراقب بوده و اصولی این کار را انجام دهیم. امیدواریم این مقاله بتواند شما را نسبت به اصول شستن پرده مخمل آشنا کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 2.3]